Franz Josef en Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Rowan - WaarBenJij.nu Franz Josef en Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Rowan - WaarBenJij.nu

Franz Josef en Wanaka

Blijf op de hoogte en volg Rowan

31 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Immiddels zijn we 3 weken onderweg, wat betekend dat we halverwege on NZ avontuur zijn en op 1/4 van de totale reis. Wat gaat het snel! De nieuwe bus is oke. Heel anders dan de vorige bus, maar nu we de mensen wat leren kennen is het gezellig :) we hebben een grote bus met maar 14 mensen, dus iedereen heeft 2 stoelen voor zichzelf.

Onderweg van Abel Tasman naar Westport zijn we gestopt bij een zeehonden kolonie. Daar lagen ze, lekker op de rotsen  in de zon lui te zijn.  Westport zelf was maar weinig aan, de enigst reden waarom we er gestopt  zijn was omdat in 1 ruk doorrijden naar de volgende bestemming te ver is. Ik heb s middags met een deel van de groep een bierproeverij gedaan bij een super kleine brouwerij, West Coast Brewery.

Woensdag vertrokken we van Westport naar dorpje bij Franz Jozef Glacier. Onderweg zijn we bij verschillende plekken gestopt, waaronder bij de Pancake Rocks. De stenen daar bestaan uit allemaal lagen waardoor het net een stapel pannenkoeken lijkt. Verder spat het water met heel veel geweld tegen de stenen daardooe het opspat, ook waren er zo genoemde "blowholes". Verder zijn we nog in een grot wezen kijken en hebben inez en ik greenstone kettings gekocht (Steensoort dat maar op weinig plekken in de wereld voorkomt) en zijn we toen we aankwamen in Frans Jozef gaan hardlopen.

Het plan voor donderdag was om met de helikopter naar de gletsjer te gaan en erop 3 uur te gaan wandelen met een gids. Helaas was het weer heeel slecht (heel mistig) waardoor alle vluchten gecancelled waren :( super jammer want iedereen zei dat het echt wel het geld waard was. Ipv daarvan hebben we een wandeling van 3.5 uur naar  de gletsjer gedaan, wat niet super geweldig was. A. omdat het echt kutweer was en b. omdat we niks van de gletsjer konden door alle mist. Het gebied rond de gletjes is regenwoud; het regent ongeveer 5 meter water per jaar. Begin van de middag zijn we maar in de hotpool gegaan, we moesten toch iets doen. S avonds met een groepje kaartspelletjes gedaan.

Vrijdag gingen we richting Wanuka. Op aanraden van Lisa (duits meisje dat ee ontmoet hebben op het noorder eiland) hebben we een paar extra dagen geboekt. Wat een geweldige plek! Zo mooi, een groot meer met uitzicht op bergen met besneeuwde toppen. S avonds aten we hamburgers in een pub en hebben we lord of the rings film gekeken. Rond zonondergang was het uitzicht magnificent op de bergen! Zaterdag verhuisten we, samen met Nadine (duitse) en Veronica (finse) naar een ander hostel en deden we met de hele stray groep een hike op en rond Mount Iron gedaan. Daarna gingen Inez en ik naar Puzzling World. Het was een soort musuem mbt puzzels en illusie (hersenkraak museum). Eerste hebben we een doolhof gedaan, waarbij je 4 verschillende torens moest vinden en daarna de uitgang. De torens vinden was redelijk te doen maar daarna de uitgang was een stuk lastiger. Uiteindelijk hebben we een beetje vals gespeeld en zijn we er uit gekomen. De rest van het museum bestond uit illusie kamers, super gaaf. Verder hebben we beetje huishoudelijke dingetjes gedaan zoals de was en boodschappen.

Zondag hebben we met zijn 4e een wandeling langs Lake Wanaka gemaakt en genoten van het heerlijke weer in onze korte broek: warm, zonnige en verbrandingsgevaar. S avond aten we pannenkoek (zelf gebakken uiteraard).

Vandaag is het tijd om richting Queenstown te gaan, waar we 1 nacht blijven. Morgen naar we naar het far South waarna we op donderdag weer terug in Queenstown komen om daar 5 nachten te blijven.