Dingo's, schildpadden en heel veel zand - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Rowan - WaarBenJij.nu Dingo's, schildpadden en heel veel zand - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Rowan - WaarBenJij.nu

Dingo's, schildpadden en heel veel zand

Blijf op de hoogte en volg Rowan

05 December 2016 | Australië, Hervey Bay

Nadat we Jo haar huis hadden verlaten, moesten we eerst een stukje naar het zuiden rijden om onze oude campervan te bezoeken omdat daar nog wat spullen van ons in zaten. Na dat gefixt te hebben zetten we onze route voort naar het Noorden, voorbij Brisbane richting Noosa Heads. De weg was niet helemaal wat we graag wouden, beetjr te veel offroad gedeelte waar we niet volledig voor verzekerd zijn.  Ma goed, als je in de middle of nowhere rijd kun je niet ineens voor een andere route kiezen en de snelweg pakken. Dat zou een aantal uur extra rijden zijn. Gelukkig is alles goed gegaan.

We hadden een uurtje de tijd om even te relaxen aan de zee en rond te kijken in Noosa voordat we moesten inchecken bij onze campinhg. In Noosa zelf waren niet echt geschikte campings dus hadden we via via wat gevonden. En shit, het was weer een dirtroad. De camping bleek midden in de bushbush te zetten. Geen bereik en heel weinig elektriciteit voor gast gebruik. Het was best wel een coole plek. Je moest alleen niet te veel nadenken over slangen em andere giftige  dieren. Uiteindelijk zijn we daar twee nachten gebleven omdat wr heel spontaan hadden besloten om ons aan te sluiten bij de kayak tocht de volgende dag de rivier op. Het zou om en na bij 15 km worden. De tocht ging van de rivier naar een meer, waar we richting een creek konden om te zwemmen om vervolgens verder te paddelen, terig het meer op naar eem strandje. Verrassend genoeg was het meer helemaal niet diep; je kon overal lopen. Het was een erg leuk dagje.

Woensdag zagen we onderweg, gewoon lang de weg, kangaroes zitten. Of tenminste we denken dat het kanaroes waren, voor het zelfde geld waren het wallabies. We kwamen rond de middag in Rainbow Beach aan vanaf waar we de volgende dag zouden vertrekken naar Fraser Island: het grootste zandeiland van de wereld. Die middag hadden we een briefing over alle do's en don't van de trip (oa waarschuw voor dingos en wat te doen als je ze ziet, hoe te rijden op het strand/zand) en de groepjes werden ingedeeld. Je ging namelijk met een groep van 4 autos waar ongeveer 8 mensen in pastten op pad. Om en om mocht je dan rijden in de 4x4 auto.

Donderdag moesten we rond kwart voor 7 opstaan en na gratis pannenkoeken voor ontbijt was het tijd om in te laden. Het duurde nog zeker tot half 10 voordat we eindelikk klaar waren om te gaan. We reden vlakbij naar de veerdienst, die geen luxe aanlegstijger had maar gewoon vlak bij het strand  aanlegde. De tocht duurde net 15 minuten. Aangekomen op fraser island reden we eerst naar lake Mackenzie. Dit lag vrij ver het eiland in en het was een zeer hobbelige tocht waaruit bleek dat je zonder 4x4 echt niet het eiland op kon. Het meer was prachtig: helder blauw water, wit strand en groene bomen er omheen. Paar mooie fotos gemaakt, genoten  van het water en daarna weer verder. De trip was het eten verzorgt, we moesten het alleen nog zelf maken. Lunchen deden we op 'central station', een soort van dorpje daar. Het was wraps met sla tomaat komkommer kaas vlees en 4 soorten saus.

S middags reden we een lang stuk naar ons kamp. Onderweg stopte we bij een schipwrak. De lucht was heel dreigend van de naderende storm dus dat gaf mooie fotos. S avonds moesten we koken met onze auto groep, op het menu stond noodels met kip en groente. Zoals elke groep zijn eigen ontbijtbox, snacks en avondeten  had, was er ook een koelbox vol met drank  dat we hadden besteld de avond voordat we weggingen. Dus na het eten was het tijd voor een feestje, drankspelletjes en een bezoek  aan het strand dat pp nog geen 5 minuten afstand lag. De sterrenhemel was absoluut geweldig. Onze hele kamp was trouwens omheind, vanwege de dingos die rondlopen. Je mocht ook absoluut niet alleen buuten het kamp lopen. We sliepen in 2 persoonstentjes in een slaapzak op de grond.

Vrijdag vertrokkrn we mooi optijd naar een riviertje. Je kunt rond het eiland niet in de zee zwemmen omdat het een broedt gebied  van haaien is, vandaag dat we altijd in zoetwater zwommrn. De creek was heerlijk koud en perfect geneesmiddelen voor katers. Er waren ook ballen, frisbees en banden waar je in kon gaan zitten en de rivier  naar beneden kon dobberen. We aten lunch in het kamp (weer wraps) en gingen daarna naar Champagne pools. Dit zijn natuurlijke 'baden' waar zeewater instroomt maar geen haaien kunnen komen. Er waren wel vele mooie visjes (zwart wit gestreept enzo net als bij de chinees in het aquarium). Op de terugweg naar het kamp stopte bij een heuvel die uitzicht gaf over het eiland en de zee. Vanaf boven konden we zeeschildpadden zien  zwemmen! Die avond stond er steak met aardappel en salade op het menu. Onze groep was aardig goed in het zorgen dat we als eerst aan het koken waren, zodat we de drukte een beetje ontliepen en als eerst weer een drankje in onze hand hadden. Het was weer erg gezellig.

De laatste ochtend moesten we behoorlijk vroeg op. We zouden naar Wabby Lake, wat 30 minuten lopen was vanaf de plek waar we de auto's parkeerden. Nu denk je, 30 minuten stelt niks voor! Nou wel wanneer het s ochtends al 26 graden is, en het pad vooral uit zand bestaat en het laatste stuk zelfs woestijn achtig is. Gelukkig konden we heerlijk afkoelen in de het meertje. En kreeg je gratis pedicure van de visjes in het water. De terugweg was nogal wat zwaarder, omdat het zand nu zo warm was dat je er niet met blote voeten op kon lopem en we konden geen verkoeling zoeken na de tijd.

We lunchten weer op central station en daarna begon de rit richting de boot. Onderweg konden we duidelijk de rook van het vuur zien, dat door de storm 2 dagen eerder was ontstaan. Best heftig, zo'n bushfire. En ergens wel een eng idee. Halverwege de middag waren we weer in Rainbow beach, waar het eerst hoog tijd was voor een goede douche (ipv de 3min. op het eiland) en de was doen om van al het zand af te komen. S avonds was er nog een soort afscheidfeestje, waarbij onze auto als laatste naar bed ging. Het waren leuke dag, geweldige ervaring om met zo'n auto door het zand te crossen. En toch ook gezien dat de Australische natuur ook mooi is, maar gewoon heel anders dan NZ.

Zondag hebben we rustig aan gedaan, beetje bijkomen van de afgelopen dagen, en zijn we halverwege de middag richting Hervey Bay gereden, 1.5 uur noordelijk. Maandag vertrokken we voor een langere tocht naar Agnus Water/Town 1770. Hier kun je vrij goedkoop surfles krijgen. Inez en ik heb een middagje op het strand gelegen, dat surfen gaan we op de terugweg doen! Vandaag gaat de tocht naar Waverely, een tussenstop opweg naar Airlie Beach, waar we een 2daagse boottour gaan doen op de Whitsundays met oa snorkelen om het Great Barrier Reef beter te zien. In Waverely is verder niks te doen, we stoppen puur om de reis op te breken.  In het 1x naar Airlie rijdem zou 8 uur rijden zijn. Gek genoeg  is 8 uur rijden hier heel anders em vermoeiender dan wanneer je bijv. Van NL naar oostenrijk rijdt. Hier houden we het op max 400 km per dag.