Bajes klanten - Reisverslag uit Montréal, Canada van Rowan - WaarBenJij.nu Bajes klanten - Reisverslag uit Montréal, Canada van Rowan - WaarBenJij.nu

Bajes klanten

Door: r. benning

Blijf op de hoogte en volg Rowan

18 December 2012 | Canada, Montréal

Maandagmorgen vertrokken vanuit Montreal, liep gesneerd. Wel had het de hele nacht gesneeuwd, dus we moesten de 500 meter naar het metro station door de sneeuw heen ploegen met onze koffertjes. Wat een ochtend work-out! Maar daarna geen last van rails met bevroren wissels of aangepaste dienstrgeilngen, NS moet toch eens op werkbezoek gaan in Canada !!l

In Ottawa was het een fluitje van een cent om bij ons hostel te komen. Ook wel lekker na onze eerdere ervaring in Montreal. De bus stopte bijna voor de deur. En daar was het dan: het Ottawa Jail Hostel. Aan de buitenkant zag het er imposant uit. Dikke muren. tralies voor de ramen; willen we daar echt slapen?? Binnen zag het er gezellig, schoon en goed verzorgd uit. Behoorlijk wat beter dan ons eerste hostel. Onze cel/kamer was een ruimte van 3 voormalige cellen waar de tussenmuren uitgehaald waren; lekker ruim. De originele dikke deur zit er nog wel in. Slaap je heel safe! De vroeger bewoners hadden het zeker niet zo ruim: Zij hadden een ruimte van 1 bij 2 meter tot hun beschikking !!

Maandagmiddag verder de omgeving verkend en een heeeeele grote Mall bezocht. Je wilt niet weten hoeveel winkels onder 1 dak en allemaal uitverkoop. De creditcard werd roodgloeiend !!! Dat we alles ook mee moeten nemen in het vliegtuig leek opeens geen probleem meer. Blijkt dat we letterlijk in in het centrum zitten (zoals we hoopten) dus heel makkelijk. S avonds hadden we lekker lui lasagna gekocht, even in de magneetron, wijntje er bij; heerlijk vakantie gevoel. De rest van de avond plannen gemaakt voor de volgende dag en Rummi cub gespeeld.

Dinsdagmorgen werden we na een goede nachtrust wakker in onze cel, een lekkere douche genomen om wakker te worden en stond er een een lekker ontbijtje klaar. Goed verzorgd! Daarna eerst Parliament Hill bezocht waar de regeringsgebouwen zijn. Dit zijn hele oude en prachtige gebouwen. We hebben een rondleiding gekregen door het gebouw, waarbij we de vergelijkbare eerste en tweede kamer hebben gezien. Ook konden we nog de hoogste toren van de gebouwen beklimmen en normaal zou je dan een prachtig uitzicht hebben over de stad. Helaas was het vandaag hele vies weer (natte sneeuw) en dus donkere lucht. Het zicht was niet geweldig. De bibliotheek van het gebouw was prachtig.

Daarna lunch in d'Ahcy McGee, een Ierse pub. Heel gezellig en lekkere ouderwetse muziek (had papa vast ook leuk gevonden). Toen lopende naar de National Gallery of Canada gegaan met de paraplu op. Een museum was de perfect activiteit voor dit weer. Heeeeeeel groot en heeeeeel veel schilderijen/beelden uit allerlei perioden uit Canada en de rest van de wereld. Toen de kunst onze oren uitkwam naar onze bajes gelopen (10 minuutjes) door de sneeuw.

Valt wel op dat Ottawa lang niet zoveel aan kerstversiering in de straten doet als Montreal, en Ottawa is echt een 1dags tripje. Hebben wij perfect gepland dus. Vanavond uit eten, we gaan iets typisch Canadees eten: poutine (patat met jus en vlees). Morgen met de trein weer naar Toronto. Hopelijk hebben we dan geen sneeuwregen meer, maar echte sneeuw of gewoon lekker droog weer.