Natuurgeweld in Wellington en de laatste x in Auck - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rowan - WaarBenJij.nu Natuurgeweld in Wellington en de laatste x in Auck - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rowan - WaarBenJij.nu

Natuurgeweld in Wellington en de laatste x in Auck

Blijf op de hoogte en volg Rowan

18 November 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Zondagavond was de avond van de aardbeving waar jullie allemaal van gehoord hebben. Ik zal beschrijven hoe ik het heb ervaren.

We lagen op een kamer van 10 personen op de bovenste verdieping van het hostel. Rond een uur of 11 sliep  iedereeb wel denk ik, totdat we om 12 uur wakker werden omdat onze bedden  schudden. We werden allemaal raar wakker en zaten recht op in bed elkaar voordat doordrong wat er aan de hand was. Een aardbeving. We wisten eigenlijk allemaal niet goed wat we moesten doen. Zelf ging ik er vanuit dat als het ecgt erg waa we wel geevacueerd zouden worden. De bedden schudden best lang, maar het werd niet erger. Gelukkig want dit was best beetje eng. Ik heb op een gegeven op google gezocht na wat er gaande was en kwam  op een NZse website terecht waar alle aardbeving op vermeld worden.

Een persoon van de kamer was naar beneden gegaan  en vertelde dat er vrij veel mensen in de tv ruimte zaten maar er verder niks ging gebeuren. Er waren best wat naschokken maar uiteindelijk zijn we gewoon in slaal gevallen. Waarschijnlijk oo het moment dat meeste mensen ons van uit Nederland berichtjes begonnen te sturen met de vraag of alles oke was.

De volgende ochtend eerst alle berichtjes beantwoord op de telefoon, lekker pannenkoek als ontbijt gegeten die het hostel elke ochtend heeft. We hoorde hier ook over het tsunsmi alarm dat er was geweesr en dat sommige delen vd stad geevscueerd waren. Bij de receptie gevraagd of we iets moesten weten over de huidige situatie rond de aardbeving, maar die zeiden dat we ons geen zorgen hoefde te maken zolang we niet met de ferrybof trein hoefte te reizen want die gingen niet, hij gokte dat 60% van de winkels  ook wel open zou zijn. Zat hij er even naast. Wij gingen  de stad in, op weg naar het museum. Helaas bleek deze gesloten en toen we verder rondliepen bleek dat eigenlijk alles dicht was en zagen we hier en daar de schade vd beving. Terug in het hostel hebben we maar een film opgezet om de tijd te doden.

Rond 3 uur zijn Inez en ik op zoek gegaan naar een bus die ons naar Bethany (een rugby vriendin van mij uit Maastricht) zou kunnen brengen want daar zouden we slapen voor 2 nachten.  Niet alle bussen reden of haddsn een andere route omdat er straten waren afgesloten ivm rondvliegend glas. Pas toen we bij Bethany waren en we het nieuws zagen, drong het tot ons door hoe zwaar de aardbeving was en wat voor schade er allemaal was. S avonds zijn we een biertje in de stad gaan drinken, ondanks dat heel slecht veel was.

De volgende dag, dinsdag, was het weer super slecht. We hebben eerst maar een film gekeken omdat naar buiten gaan niet echt een optie was. Begin van de middag kwam Bethany haar moeder eerder van haar werk naar huis en achrer was dat een goed beslissing want er waren overstromingen waar zij werkt. We zijn halverwege de middag naar get centrum gegaan voor een late lunch en hebben een stuk gelopen langs de waterkant om er toch even uit geweest te zijn. Het weer in het centrum was een stuk beter en we hadden zelfs een zonnetje.

Woensdag was het weer eindelijk zoals het hoort te zijn volgens Bethany: warmer en zonnig. We hebben een wandeling gemaakt en s middags waa het weer tijd om onze intrek te nemen in een hostel omdat we de volgende ochtend heel vroeg zouden vertrekken. Verder hebben we een beetje shopt in de stad.

Donderdag zouden we dus heel vroeg (06.40) vertrekken naar Auckland. Maar toen we helemaal klaar waren voor vertrek hoorden we dat de buschauffeur nog niet mocht rijden omdat hij de avond ervoor laat was binnen gekomen en dus nog een paar uur meer rust moest nemen. We waren al uitgecheckt dus konden niet terug de kamer in. Ipv daarvan hebben we een film gekeken en vertrokken we uiteindelijk om kwart over 9. Het was een hele lange dag in de bus; het is ruim 9 uur rijden.

Eenmaal in auckland was het inchecken, eten en klaarmaken want we zouden uitgaan! Eenna laatste avond in NZ moest goed gevierd worden. Bovendien wouden we Auckland een laatste kans geven om ons hart te veroveren. En dat is gelukt, erg leuke avond gehad!

Vandaag is dan echt de laatste dag in NZ , morgen vliegen we om 08.35 naar Sydney. Dan halen we onze camper op en slapen we 2 nachten op een camping in Blue Mountains, een natuurpark net buiten Sydney. We hebben net trips naar Fraser island en Whitsundays geboekt en zijn helemaal klaar voor om die kant op te gaan (nouja... moet me tas nog wel inpakken enzo). Heel raar idee dat dit avontuur nu al over is, het is zo snel gegaan! Echt een geweldige tijd gehad hier, geweldig land! Ben benieuwd wat Australië ons gaat bieden.