Johnny farm - Reisverslag uit Upper Takaka, Nieuw Zeeland van Rowan - WaarBenJij.nu Johnny farm - Reisverslag uit Upper Takaka, Nieuw Zeeland van Rowan - WaarBenJij.nu

Johnny farm

Blijf op de hoogte en volg Rowan

25 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Upper Takaka

Weer een paar geweldige dagen gehad, heel leuk om even iets heel anders te doen. Donderdag kwamen we dus met de boot in Picton aan, waarna we met de bus richting Abel Tasman National Park gingen. Inez en ik zijn alleen eerder uitgestapt, in Nelson. Een aantal van onze super leuke groep hebben gelift naar Nelson zodat ze onze plek in de bus konden  innemen (deze was namelijk vol, omdat het een kleine was, wat betekende dat onze groep uit elkaar werd getrokken). Het afscheid van al die leuke mensen was even niet zo leuk, maja iedereen moet op een gegeven moment zijn eigen kant op.

In Nelson hadden we een beetje tijd om rond te lopen, omdat Chloe pas om half 6 thuis zou zijn. Wat wij van het kleine kustplekje hebben gezien waa niet indrukwekkend, ma gewoon prima:vlak bij het strand, paar mooie gebouwen en verder wat winkels en gezellige barrertjrs/cafetjes. Om kwart over 5 gingen we met de bus naar Chloe (gelukkig stopte hij vlak bij haar huis want we moesten onze zware bagpacks meesjouwen).

Chloe bleek in een heel leuk vrijstaand huisje te wonen, samen met haar vriend en een medehuurder. We besloten eerste maar boodschappen te doen voor de volgende dag. Wij moesten voor de snacks en drank zorgen, johnny zou de rest doen.  S avonds kookte Chloe diner met lekker veel groente. Heerlijk! Groente, fruit, eigenlijk alle boodschappen zijn hier duur, dus meestal kiezen we maar 1 groente  soort. Dit was dus een traktatie! De rest van de avond hebben we chill op de bank gezeten en naar Chloe haar favo donderdagavond programma gekeken: love at first wedding (ofzo, dont ask).

De volgende ochtend moest Chloe eerst nog werken dus konden we lekker uitslapen en goed gebruik maken van haar internet ;p er moeten namelijk nog wel wat dingen worden uitgezocht voor Australië. Rond half 2 vertrokken we richting johnny wat ongeveer 2 uur rijden zou zijn. Het was nogal een rit, Chloe reed nogal snel en dan vooral op de weg door de bergen vol haarspeld bochten (gelukkig zijn we niet wagenziek geworden).

Johnny heeft een enorme boerderij (7000 acers) met melk en vleeskoeien, schapen en herten, die gelocaliseerd is achterin een vallei (het dorp ligt 22 km aan de andere, aan zee).Als je Nederlandse boerderijen bent gewend, zijn die van hier zooo groot, niet normaal. Toen we aan kwamen hebben we eerst een rondleiding gekregen over het terrein in de auto. S avonds bereidde johnny een heerlijke lamsbout en speelde we kings and assholes (kaartspel) onder het genot van een glas vodka. Inmiddels waren we met zijn 5e, want een vriend van johnny zoon bleef een paar dagen slapen omdat zijn ouders op vakantie gingen.

De volgende dag vroeg uit te veren (half 7), want we zouden gaan jagen op varkens die de grasvelden kapot maken. Een vriend van johnny ging mee en die zijn jachthonden. We hebben 2.5 uur gelopen, geklommen, onmogelijke routes gedaan en geen enkel beest gezien. Hoog tijd voor ontbijt; behoorlijk Engels met bacon, tomaten, aardappel etc. Na het ontbijt gingen we caven. Johhny heeft meerder grotten op zijn land (net als bijna alle boeren in nz) en 1 kon je helemaal doorheen lopen/kruipen/klimmen. Gelukkig had chloe ons al een beetje voorbereidt van te voren dat het soms heel krap kan worden en nogal uitdagend. Nou dat was het zeker maar wel super leuk om te doen. Alleen niet te veel nadenken over wat er zou gebeuren mocht je vallen en je bezeren.

S middags gingen we schapen scheren en sloten johnnys dochter Talya en haar vriend zich bij ons aan. We aten redelijk op tijd (lamskoteletten met sla) zodat we op tijd bij The Club konden zijn om de rugby wedstrijd NZ-Australie te kijken. The club is een pub die ze zelf hebben opgericht en onderhouden omdat het dorp zo ver weg is. We namen onze eigen drank en snacks mee, keken de wedstrijd met lokals en speelde pool.

Na een beetje kort nachtje, stonden we de volgende ochtend weer vroeg op voor een herkansing jacht, ditmaal op wilde herten. Ditmaal gelukkig stukken meer met de auto gedaan, wel herten gezien maar niks geschoten. We zijn ook nog naar johnny jachthut geweesr, helemaal boven op een heuvel. Super mooi plek. Daarna hebben we nog een wedstrijdje schieten gedaan op blikjes en kartonnen dozen, die ik heb gewonnen! Na een heerlijke lunch (wild hert stukje op een broodje) was het tijd voor ons om te gaan. Heerlijk weekend gehad, wat mede was door het heerlijke weer.

Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij een supermarkt want we moesten de komende dagen weer zelf koken, waarna chloe ons afzette bij een hostel (the barn) in Abel Tasman national park.

Maandag hebben we vrij weinig gedaan; goed uitgeslapen, inez is wezen paardrijden en ik heb nog wat dingen uitgezocht voor aussie. Na het eten hebben we een stukje hardgelopen (!). Vanochtend zijn we op de bus gestapt met nieuwe mensen en een nieuwe buschauffeur. Ben benieuwd hoe deze groep zal zijn! We zijn onderweg naar Westport, aan de westkust van NZ.