Paihia, Cape Reinga en 90 mile beach (oja en veel - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Rowan - WaarBenJij.nu Paihia, Cape Reinga en 90 mile beach (oja en veel - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Rowan - WaarBenJij.nu

Paihia, Cape Reinga en 90 mile beach (oja en veel

Blijf op de hoogte en volg Rowan

10 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Paihia

Al weer  een paar dagen in Paihia en we gaan ook nog niet weg. Helaas is onze busorganisitie niet zo flexible als ze zich voor doen. We hadden namelijk alleen dit noordelijke stuk gepland via hun website en dachten; de rest komt later wel. Nouja dat kan ook, maar werd het ook meteen een paar dagen later en dus niet de dagen dat we wouden. Ma goed das verder geen ramp, we hebben tijd genoeg!

Nadat we waren aangekomen in Paihia en de tickets voor de toer van de volgende dag te hebben opgehaald was het tijd om dit kleine kustplaatsje een beetje te verkennen. Het ligt omringd door heuvels in een bay met allemaal eilandjes. Het water is helder blauw van  kleur en er liggen zeilboten. Kwa mooie gebouwen of een oud centrum stelt het niks voor, maar het uitzicht is erg mooi. Na boodschappen te hebben gedaan, gingen we een hike/wandeling maken  (1 vd vele de komende weken). Samen met Manon (NL), Lisa (Duitse) en nog een meisje gingen we op pad. 30 minuten heuvel op wandelen was het plan voor een look-out over de bay. De eerste twee genoemde hebben we ontmoet in de bus en kunnen  we het heel goed mee vinden. Het was een mooie wandeling en het uiteindelijke uitzicht was geweldig!

Vrijdag moesten we vroeg op, want om 07.15 zouden we vertrekken naar het noorden. We hadden een buschauffeur die heel erg van praten hield (eigenlijk iets te). Sommige vinden dat vooral aan het begin, zo s ochtends vroeg, en tegen het eind van de dag erg vervelend. De 1ste stop was bij een restaurantje aan het strand; even benen strekken, wc bezoek en cafeïne update voor de gene die dat nodig  hadden. Opnieuw geweldig uitzicht.

Verder noordelijk kwamen we aan bij het 90 Miles Beach, wat eigenlijk helemaal niet zo lang is (het is rond  de 52). Vroeger hadden Boeren hun koeien over het strand laten lopen en gingen er van uit dat die in 1 dag 30 miles zouden afleggen. Ze hadden alleem geen rekening gehouden met het strand wat de dieren  natuurlijk vertraagd.

Met onze grote bus scheurden we over het strand,  terwijl de buschauffeur vrolijk vertelde over de verkeersregels op het strand (ja die zijn er blijkbaar. Of hij lulde maar wat, wat ook nog al eens gebeurde die dag). Op het eind mochten we uit de bus om even van het natuurgeweld te genieten. Wat was er veeel  wind! En zoveel en zulke hoge golven. De noordzee is er niks bij.

De volgende stop zouden de zandduinen worden, voor wat surfen. We redden door prachtig groene heuvels, met beekjes en stroompjes en koeien die in de wei stonden te grazen. Op een gegeven moment redden we met de bus door een stroom (ja met onze grote 50p bus) en was het, heel bijzonder, aan de ene kant groen en begroeide en aan de andere kant waren er enorme zandduinen, alsof je in een woestijn stond.

Surfen gebeurde met een bodyboard waar je met bovenlichaam op moest gaan liggen, head first en dan je benen ophoog te houden. Het was zo leuk! Eerst iedeeen van halverwege de duin  om een beetje te wennen, en daarna van boven. Wat ging het snel! Helaas was mijn tweede poging niet  zo geslaagd. Op het eind ging het een beetje mis en zat ik daardoor helemaal onder het zand. Maar eigenlijk viel dat niet zo op.

Na nog een poging te hebben gedaan om een menselijke piramide te maken van 15 mensen (omdat de chauffeur zo enthousiast er over was), ging de toer verder naar Cape Reinga, meest noordelijke punt. Ik dacht dat op het 90m beach al veel wind stond,,,maar dat was niks maar dan ook echt niks in vergelijking met de wind op Cape Reinga. Nog nooit van mijn leven zo'n  harde wind gevoeld, heel ruig. Het uitzicht was spectaculair, je kon duidelijk zien waar de twee zeeen elkaar raakten (ook al was het niet zo spectaculair om te zien als je misschien denkt). Veel  (mooie) foto's gemaakt.

De bus ging verder voor lunch (om 3 uur s middags): fish and chips. Heerlijke vis en nogmaals een pracht locatie met mooi uitzicht  (dat schijnen ze hier in nz alleen maar te hebben). Het restaurant zat aan een rivier die een paar km verderop in zee uitmonde, uitkijkend op heuvels aan de overkant. Verderop de terugweg zijn we nog gestopt bij een kauri park (kauri = nz boom, kunnen  1000 jaar worden, bijna uitgestorven) en ook nog om avocados te kopen voor de mensen  die wouden (wij dus niet). Het noordelijk deel is heel vruchtbaar door de vulkanische ondergrond waardoor groot deel van de groente  en Fruit teelt hier plaats vind. De bedrijven herken je door de hoge rij bomen of bamboe die er omheen staan om de wind te breken (zeker 5m hoog).

S avonds deden we mee met de bbq die het hostel elke avond organiseert en dronken we een paar drankje in de bar die bij het hostel hoort, want het was lisa haar verjaardag!

Zaterdag hadden we een chilldagje, beetje uitslapen en een wandeling gemaakt langs het strand naar de golfclub die op een heuvel verderop ligt. Zondag vertrok lisa, haar zien we misschien terug in Australië. Manon inez en ik gingen een lange wandeling naar Hairuru falls maken, ongeveer 4 uur lopen. Vandaag voelde ik me niet zo fit en was het weer niet echt top. Dus rustig aan gedaan en tegen eind van de middag met de ferry naar een dorpje aan de overkant van de bay geweest (Russell). Daar nog wat gewandeld, toen terug, hamburger gegeten bij de buren en vanavond film gekeken in het hostel.

Morgen naar we weer naar Auckland, waar we 1 dag blijven voordat de bus donderdag naar Raglan vertrekt (surfers/hippie dorpje). Will keep you posted ;)