Christmas in a tropical country - Reisverslag uit Nieuw Amsterdam, Suriname van Rowan - WaarBenJij.nu Christmas in a tropical country - Reisverslag uit Nieuw Amsterdam, Suriname van Rowan - WaarBenJij.nu

Christmas in a tropical country

Blijf op de hoogte en volg Rowan

29 December 2014 | Suriname, Nieuw Amsterdam

Tijd voor een blogje, een van de laatste! Vandaag over 2 weken vlieg ik van dit tropische oord naar ons kleine koude kikkerlandje. Nog maar even niet aan denken en flink genieten van de laatste tijd.

Twee weken terug op vrijdag hadden we weer onze vrijdag middag borrel, alleen was het deze keer een avond borrel, omdat we s avonds ook nog op de party bus moesten en naar touche wouden gaan (allemaal vanwege het broertje van Barbara, die moest het natuurlijk wel meegemaakt hebben), en dat wil natuurlijk niet als te vroeg begint met drinken. Partybus was weer leuk, touche was oke (begint een beetje standaard te worden). Ik ben redelijk op tijd naar huis gegaan, samen met een wel erg dronken huisgenootje en een paar andere die ook wel naar huis wouden. Zaterdag lekker uitgeslapen en vrij weinig gedaan. Marjolein en ik hadden best wel zin om naar Zsa Zsa zsou te gaan, een diskotheek waar ik helemaal in het begin naar toe ben geweest. Dus gingen we met zijn vieren (ook Wilke en Karin) op pad geweest. IN het begin wat er een dj, die erg leuk was. Een keer weer wat andere muziek in vergelijk met Touche, maar helaas begon rond 3 uur een band te spelen. Typisch Surinaamse muziek, wat best wel leuk is voor een paar nummertjes, maar daarna waren we er wel klaar mee en zijn we naar huis gegaan.

Zondag vroeg opgestaan, want ik zou samen met Dave naar de Kwatta markt. De rest van het huis was daar eerder al geweest, dus gingen we met zijn tweeen. Om 10 uur stonden we op de bus te wachten, en te wachten….. en te wachten....... Uiteindelijk zijn we maar de goede richting op gelopen, in de hoop dat de bus vanzelf zou komen. Nog even een paar boodschapjes gedaan bij de chinees, en ineens reden er toen heel veel bussen langs. De markt was erg leuk om te zien. De meeste kraampjes waren met groente en fruit, waar een paar soorten tussen lagen die ik echt nog nooit had gezien. Er was ook een vis afdeling, inclusie halve meter lange, complete vissen. Ook was er een marktkantine, waar je erg lekker kon eten volgens Dave. Dat gingen we proberen, helaas mislukte dat. Aangezien we wat later waren, was al het eten al op. Wel nog lekkere rumcake gehad.

S middags was eigenlijk mijn plan om een middagdutje te doen (was wel nodig na al dat stappen), maar door alle vertraging met de bus was daar geen tijd meer voor. We gingen met zijn 5e naar de handicraft festival in de Palmentuin: allerlei locale handgemaakt producten waren te koop, vooral sieraden. Er waren maar een paar kraampjes maar het was wel leuk om even over heen te lopen en natuurlijk iets te kopen. We besloten om lekker te gaan lunchen bij Zus&Zo. Uiteindelijk werd het een lunch/diner combi, want het duurde nog al erg lang voordat we eindelijk geholpen werden.

Maandag, dinsdag, woensdag ben ik gewoon naar stage geweest om hard aan mijn scriptie te werken en donderdag was het tijd voor kerst! Ook al ontbrak het kerstgevoel aan alle kanten (ook serious request kon daar niet bij helpen), helemaal omdat het een super warme dag was (30 graden). Om 11 uur hadden we kerst brunch, waardoor we de rest van de middag onze gerechten kon voorbereiden voor het avond eten en kaartje spelletjes konden spelen. We hadden 5 groepjes gemaakt, waardoor iedereen verantwoordelijk was voor iets anders: Voorgerecht, Tussengerecht, Hoofdgerecht, Nagerecht en Versiering/Drank. Het eten was heel erg lekker, iedereen had echt super zijn best gedaan. Het echte kerstgevoel kwam toen ik naar buiten liep en de tafel was prachtig gedekt en kerstliedjes speelden op de achtergrond. Verder was iedereen in zijn beste outfit. Het was een van de mooiste kerstdagen ooit. Rond een uurtje of 1 zijn Marjolein en ik naar Havana gegaan, om nog een dansje te wagen.

Tweede kerst zijn we gaan zwemmen bij het Marriott Hotel, puur omdat we niet bij het zorghotel konden zwemmen. S avonds pannenkoeken gebakken omdat alle restaurants toch vol zouden zitten en redelijk op tijd naar bed. Zaterdag hebben we met het hele huis aan de studie gezeten, (tenminste de gene die thuis waren want een deel is op trip) iedereen had nog wel een school opdracht waar hij aan moest werken. S avonds lekker uit eten. Nouja dat dachten we. Maar toen we zaten in het restaurant, bij Jijis op de eerst verdieping vlak aan het water, en was het wel heel koud. Het waaide en we hadden het allemaal koud in onze zomerjurkjes. Uiteindelijk naar een ander plekje kunnen verplaatsen en nog heerlijk kunnen eten.

Zondag zouden we met zijn vijven een fietstocht maken, alleen haakte iedereen s ochtends af. Dus uiteindelijk gingen Julia en ik met zijn tweeen op pad. Eerst fietsen we naar Leonsberg, waar we op de boot stapten naar de overkant van de rivier, naar Nieuw Amsterdam. Nieuw Amsterdam is naast een dorpje ook een oud fort. Maar als je echt een vesting verwacht, zit je mis want het was vooral een stuk grond afgezet met een dijk met daarop allemaal kanonen en in het binnen een gevangenis en twee kruithuizen. Maar het was leuk om er even relaxed rond te lopen.

Na het fort gingen we op weg naar plantage Fredericksdorp, waar we hadden gehoord dat je lekker kon eten. Het was nog best een stuk fietsen en we hebben onderweg wel twee keer gevraagd waar we heen moesten. De route was niet zo moeilijk leek (na de derde brug links), maar het duurde zo lang voordat die eerst brug kwam. Uiteindelijk gevonden, gingen we weer met de boot naar de overkant van de rivier en moesten we nog een klein stukje fietsen naar de plantage. Daar hebben we heerlijke lunch gehad. De plantage zelf was ook erg mooi (of in ieder geval de gerestaureerde huisjes), het was tevens een hotel.
Eigenlijk zouden we ook nog de suikerriet plantage Marienburg, maar we durven er niet helemaal aan meer kwa tijd, want we moesten het hele stuk nog terug fietsen, voor het donker! Ik denk dat we alles bij elkaar ongeveer 40 km hebben gefietst, op onze versnellingloze ijzersterkte (ahum) fietsjes. Thuis gekomen waren we helemaal kapot. Lekker vroeg op bed en toen nog ‘even’ de tweede hobbit film gekeken. Nu ben ik helemaal klaar om naar de bios te gaan en het laatste deel te gaan kijken!!!

Zo dat was het even voor nu. De komende dagen wordt keihard feesten (morgen, woensdag en donderdag) afgewisseld met keihard werken aan mijn scriptie. Hij is bijna af, alleen nog de laatste dingetjes. Maja die kunnen best nog wat tijd in beslag nemen voor deze perfectionist. Jullie lezen mijn verhaal wel weer ;)

Alvast een gelukkig nieuwjaar en tot snel! Liefs, Rowan

• 08 Januari 2015 - 20:49

Steve:

Hoi,

Is het misschien mogelijk om jouw privé te mailen?

Met vriendelijke groet,

Steve

• 08 Januari 2015 - 22:36

Rowan :

Hoi Steve.
    Dat ligt er aan waar het over gaat.
    Groetjes, Rowan