Gratis tripjes, lekker eten& een rare bios film - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rowan - WaarBenJij.nu Gratis tripjes, lekker eten& een rare bios film - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rowan - WaarBenJij.nu

Gratis tripjes, lekker eten& een rare bios film

Blijf op de hoogte en volg Rowan

12 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo hallo!
Hier weer een berichtje vanuit het zonnige Suriname (nouja meestal dan). Heb inmiddels al een heerlijke kleurtje, zelf mijn benen beginnen bruin te lijken (sorry mama).

Woensdag ochtend stond de wekker om 5 uur, want ik zou om rond kwart voor 6 worden opgehaald met de taxi door Berdien en Josephine, collegas van mij ook van de Hanzehogeschool. We zouden verzamelen met iedereen die mee ging op trip bij het kantoor van de Suriname Business Forum. Daar aangekomen stond er 3 bussen klaar om ons te vervoeren naar Atjoni, waar we op de boot zouden stappen. Op het verzamelpunt bleek dat nog twee studenten van de Hanze ook nog Gunsi gingen, zij lopen stage voor de krant. Gezellig!

Na een 3 uur durende busrit, kwamen we aan in Atjoni, vanaf waar we nog een uur met de boot stroom opwaarts moesten naar Gunsi. Voor we de boot in stapte, zagen we nog net president Bouterse vertrekken in zijn eigen boot. Ik heb hier in Suriname meer ministers en politiek belangrijke personen in real life gezien dan in Nederland.

Gunsi is een dorp gelegen aan de Boven-Suriname rivier met een toeristenkamp ‘Tei-Wei’. De reden dat wij daar waren vanwege de Launch van het Suriname Rainforest Cluster Experience. Doel van het project is bewustzijn creëren voor het verbeteren van de biodiversiteit in het Boven Suriname gebied en tegelijkertijd de kwaliteit van het leven van de lokale bevolking verbeteren door groei in de toeristische sector te promoten. Die dag was de officiele opening van het project. De opening zelf was niet heel bijzonder, het was vooral erg warm om te zitten op een stoel en naar verschillende toespraken te luisteren. Na de opening was er lunch en hadden we nog even tijd om fotos te maken van de omgeving. Daarna de reis van 4 uur weer terug naar Paramaribo. Op de boot kregen we nog even een heftige regenbui over ons heen, iedereen was helemaal doorweekt. Stiekum was het wel even een lekkere verkoeling na zo’n warme dag op Gunsi. Het was leuk om weer een ander stukje van Suriname gezien te hebben en een gratis trip is natuurlijk nooit mis!

Donderdag was een gewone stagedag met s avonds een leuk feestje op de planning: Welcome to Lif in Su Pool Party. Om 8 uur moesten we verzamelen bij een bar, vanaf waar de party bussen zouden vertrekken (ja alweer op een party bus, de tweede in 2 weken). Onderweg stopte we bij SoHo lounge waar we even een lekkere cocktail konden drinken en vervolgens gingen we naar de feest locatie: L’Shirt. Hier hebben we ons de hele avond prima vermaakt, tussen door nog een verkoelende duik in het zwembad genomen en na een nacht met een paar uurtjes slaap moest ik de volgende ochtend al weer om 10 uur op de beurs zijn. Rond 12 uur kwamen Josephine en Berdien en ben ik mooi om 1 uur naar huis gegaan: tijd voor een middagdutje!

S avonds wouden we eigenlijk roti gaan eten, maar de rotishop bij ons in de straat was dicht omdat het een nationale feestdag was. Dus toen moesten we uit nood maar naar de KFC tegenover ons huis. Vervolgens gingen we allemaal vroeg naar bed, want zaterdag moeten we weer op tijd op. Maarten en Rob zijn twee jongens die hier wonen en zij hebben een facebook pagina opgericht waarin ze in het weeeend fietstochten organiseren. Zaterdag stond een fietstocht naar de plantage Peperpot op het programma.

Om 9 uur was het verzamelen en rond kwart voor 10 gingen we eindelijk op pas (oa vanwege een fiets die meteen al een lekke band had, dat begon al goed). We fietsten eerst naar de Waterkant, waar we met drie boten naar de overkant van de rivier werden gebracht. Toen begon de fietstocht naar Peperpot, met een groep van 24 man! Erg leuk om met zo’n grote groep Nederlandse studenten te fietsen. Onderweg zijn we nog even gestopt bij een Chinees om even te rusten in de schaduw en wat te drinken. Aangekomen bij Peperpot gingen we eerst kijken bij wat vroeg de directeurwoningen was, de koffieloods en fabriek.
Peperpot is een van de oudste plantages van Suriname en de laatste jaren is men bezig met het renoveren van gebouwen (oa de directeurswoningen). Van de plantage zelf is weinig over, het is volledig overwoekert en er leven heel veel wilde dieren. De hoop was ook dat we aapjes zou zien.

Er loopt een pad recht door de plantage, die we groten deel hebben gelopen met de fiets aan de had. Allemaal zo stil mogelijk, om geen dieren weg te jagen. Uiteindelijk hebben we niet heel veel dieren gezien (misschien was de groot wel te groot), maar daarom was het niet minder leuk. Wat een prachtige natuur.

Rond een uurtje of 2 waren we weer terug in Paramaribo, waarna iedereen verlangde naar een koude douche. Ik heb nog even geskypt met Karin, voordat ik weer richting de beurt ging, waar ik van 5 tot 8 moest zijn. Na de beurs gingen we met zijn vieren uit eten (Ruby, Marjolein en Anna), Julia bleef thuis omdat ze zich niet lekker voelde en Barbara was bij haar vriendinnen uit Nederland die 9 dagen blijven. We aten in een heel leuk restaurant Souposo (vertaald: soep huis), het was een tip van Tanja (stagebegeleidster) om daar te gaan eten. Groot succes. Na het eten gingen we voor het eerst naar de Bios. De film (Gone Girl) was heel anders dan verwacht en het was maar goed dat we vestjes mee hadden, want het was erg koud in de bios. Niet te min een erg leuk avondje.

Vandaag heeft iedereen hier eerst uitgeslapen en daarna ben ik rond 1 uur met Ruby naar het zwembad gegaan waar we 22 baantjes hebben gezwommen. Volgende week wil ik vooral hard bezig voor mijn onderzoek en minimaal twee keer naar de sportschool gaan.

Nu zijn jullie weer even up to date van mijn leventje, wat vrij normaal is op dit moment haha
Tot de volgende x
Liefs, Rowan