Week 3 alweer: living the good life - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rowan - WaarBenJij.nu Week 3 alweer: living the good life - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rowan - WaarBenJij.nu

Week 3 alweer: living the good life

Blijf op de hoogte en volg Rowan

15 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo dat was eindelijk een keer een volle week stage, zonder een dag eerder weekend of een dagje vrij vanwege mijn visum. Ik heb de eerste versie van mijn Plan van Aanpak ingeleverd. Volgende week ga ik deze tijdens een Skype meeting met mijn mentor Irene bespreken. Er zullen ongetwijfeld dingen verbeterd moeten worden, maar ik zal blij zijn als hij helemaal goed gekeurd is. Dan kan ik eindelijk met mijn onderzoek beginnen. Dit werk is maar saai.

Mijn onderzoek gaat trouwens over waste management (hoe bedrijven met hun afval omgaan). Ik ga onderzoeken hoe de bedrijven in het centrum van Paramaribo op dit moment met hun afval omgaan en op wat voor manier zij dit kunnen verbeteren. Het is hier namelijk behoorlijk vuil en mensen zijn niet echt zuinig op hun eigen land lijkt het wel. Overal ligt zwerf afval.

Deze week was buiten stage om best druk. We hadden dinsdag onze eerste salsa les en donderdag meteen ons tweede. De eerste keer was vrij eenvoudig, maar de tweede keer moesten we ook al draaien en overstap-bewegingen maken. Ineens niet meer heel makkelijk. Vanaf volgende week gaan we met partners dansen. Deze regelt de dansleraar, de meeste zijn (oud)leerlingen van hem.
We gaan trouwens voor salsa les elke x in een taxibusjes met zijn 7en. De lessen worden gegeven in de achtertuin van een hotel, op het terras naast het zwembad voor een grote spiegelwand.

Woesndag gingen we met een hele grote groep van allemaal nederlandse studenten uit eten. Dit was erg leuk, iedereen had mensen uitgenodigt dus weer een hoop nieuwe mensen leren kennen.
Woensdag hadden we min of meer afgesproken dat we zouden gaan stappen bij Touché, een discotheek. Uiteindelijk zijn er dan natuurlijk altijd afhakers, maar Ruby, Barbara en ik zijn wel gegaan. Eerst hadden we thuis een fles Borgoe (Surinames Rum) met cola opgedronken. De zoon van Maya had ook vrienden over de vloer, die voor het huis aan het bbqen waren. Op een gegeven moment kwam 1 van die vrienden naar ons toe wat vlees brengen. Dus toen zijn we er maar bij gaan zitten. Om 12 uur belden we de taxi en gingen we naar Touché. Geen van ons was hier al eerder geweest.

Toen we binnen kwamen was het heeeeel rustig. Er waren nog geen 20 mensen denk ik. Het duurde nog zeker een uur/1.5 uur voordat het echt druk werd en dus ook echt gezellig. We hebben het erg naar onze zin gehad en rond 3 uur zijn we naar huis gegaan.

Zaterdag ging ik samen met Sietkse, Lieke, Vera en Marloes winkelen in het centrum (met deze meiden zitten we ook op salsa). Het plan was hakken schoenen te kopen, net als hangmatten en we zouden bij de centrale markt gaan kijken (grote overdekte markt). Uiteindelijk heb ik schoenen gevonden, een paar meiden hadden besloten de echte dansschoenen te gaan kopen bij de dansschool. Aangezien ik nog niet zeker ben of ik wel verder ga met dansen, heb ik gewoon leuke schoenen gekocht met een klein hakje die ik ook buiten salsa prima aan kan. We waren in een winkel met super veel schoenen, en hele mooie schoenen. Vaak zullen we er wel niet heen gaan, want dan zit mijn koffer op de terugweg alleen maar vol met schoenen. De hangmatten is niks geworden en tegen de tijd dat we bij de markt kwamen was deze al zo goed als afgelopen. Maar we hebben allemaal nog wel groente/fruit kunnen kopen, dus dat was mooi.

Zondag ochtend een beetje uitgeslapen. Om half 10 ging de wekker, want ik had afgesproken om te gaan zwemmen met Ashna, Paul en nog een paar bij Zin. Zin is een guest house, vlak achter de Palmentuin waar eigenlijk heel veel Nederlandse studenten gaan zwemmen. Maar om 11 uur was het daar nog lekker rustig. Heerlijk gelegen op de ligbedden en af en toe even afgekoeld in het water. En weer nieuwe studenten leren kennen. Altijd gezellig!

Rond 2 uur ben ik richting huis gegaan, want we zouden om kwart o er 3 worden opgehaald met de taxi. Onze dolfijnen en sunset tour zou van Leonsberg (het deel van de stad waar o.a. Bouterse woont) beginnen, en dat was wel een klein half uurtje rijden met de taxi. We hadden de tour geboekt via Lif in #Su, een touroperator opgericht door Satish, een Nederlandse jongeman wonend in Suriname. Zelf ging hij ook mee op de tour. Verder waren er allemaal mensen die ik al kende, super gezellig!
De tour begon met een boottocht, opzoek naar dolfijnen. En we hebben ze gezien! Een moeder met een baby dolfijntje en nog meer. Helaas is het water van de rivier niet super helder en waren de dolfijnen niet in een speelse bui, maar het was absoluut geweldig. Toen er was vast gesteld dat we de dolfijnen niet beter zouden zien dan we hadden, gingen we met de boot naar de plantage Werk en Rust, van meneer Armand van Amen. Heel wat jaren geleden kocht deze meneer de plantage, die helemaal vervallen was. Iedereen verklaarde hem voor gek omdat men zei afgeschreven grond was waar je niks op kon verbouwen, maar inmiddels is het de grootste plantage van Suriname. Er is een kudde van meer dan 3 000 koeien en ruim 7 ha aan waterkralen waar garnalen in worden gekweekt.

Onze kleine rondleiding over de plantage begon in de schaduw van een sluis, waar onze gids het een en het ander vertelde. Maar op een gegeven moment kwam meneer Van Amen er bij en begon hij vol enthousiasme te vertellen over zijn bedrijf. Of eigenlijk meer zijn ‘hobby’ waar hij elk weekend naar toe gaat, want hij is eigenaar van het bedrijf VABI (Van Allen Betonindustrie). Deze man van in de 70 is nog erg actief en denkt nog lang niet aan pensioen.

We vervolgden onze rondleiding, we zag het dorp waar ruim 50 Javaanse gezinnen wonen en het koeenziekenhuis, waar de gewonde/zieke dieren worden onder gebracht om weer aan te sterken. Er stonden oa waterbuffeloos, koeien en paarden. Toen moesten we snel weer naar de boot, want het begon al schemering te worden en der was ons ook een Sunset belooft. Onder het genot van een hapje en drankje, konden we prachtig zien hoe de zon onder ging.

Wat een relaxed tour, wat een relaxed weekend. Heerlijk.

Gek idee dat dit al weer mijn vierde week hier is, aan de ene kant betekend dat dat ik al op 1/5 van mijn verblijf hier zit, wat absoluut een gek idee is. Het voelt alsof ik hier al veeeel langer woon. Deze week hebben we weer 2x salsa lessen, vrijdag avond een BBQ en voor het weekend zijn nog niet echt plannen. Maar daar in tegen gaan we in het weekend van 26 sept weer een grote trip doen, naar Nickerie en Bikipan. Dit is een heel mooie natuur gebied met heel veel soorten vogels, verder zal er zaterdag een enorm straatfeest zijn, waar mensen uit het hele land naar toe trekken.
Dondag komt de vierde inwoonster van ons huis; Julia.

Zoals jullie merken, ik vermaak mij uitstekend hier! Tot de volgende keer xxxx


  • 23 September 2014 - 16:32

    Chantal:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt meissie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowan

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 30511

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2021 - 05 Oktober 2023

Canadian expats

03 Oktober 2016 - 03 Januari 2017

Reizen in Nieuw Zeeland en Australie

23 Augustus 2014 - 13 Januari 2015

Afstudeerstage in Suriname

04 Februari 2013 - 02 Juli 2013

stage in Birmingham

30 Augustus 2012 - 21 December 2012

Studeren in Canada

Landen bezocht: